piątek, 22 lipca 2011

Georgia O`Keeffe - From the Faraway

Jak się kogoś kocha to najtrafniej trzeba by powiedzieć, że pomimo wszystko. Jak się kogoś lubi to za coś - coś co w sobie ma. I z twórczością Georgii O`Keeffe właśnie tak jest. Albo znajdzie się tutaj coś dla siebie albo nie. Nie powinniśmy szukać na siłę czegoś, tam gdzie na pierwszy rzut oka nic nie widzimy...nie czujemy. To chyba najlepiej oddaje moje uczucia do twórczości tej artystki.
Pewnie, że można by tak powiedzieć o każdym artyście - albo go lubimy bo dla nas ma w sobie to "coś", albo też nie. Jednak z twórczością Georgii wiąże się tak wiele kontrowersji, że ciężko oglądać jej sztukę bez zastanawiania się co miała na myśli, co na nią wpływało, co chciała pokazać...

Gdy poznawałam jej obrazy a zaczęło się od jej pięknych kwiatów, miałam wrażenie, że widzę coś ponad kwiaty, coś innego niż kwiaty...chciałam widzieć coś jeszcze. Patrzyłam a nie widziałam. Nie widziałam jej pięknych kwiatów. Szukałam drugiego dna, podtekstu...niepotrzebnie!

Zastanawia mnie nadal kilka rzeczy. Zadaję sobie pytania: Czy była zwolenniczką ruchu feministycznego? Czy po prostu to feministki chciały mieć ją "po swojej stronie"? Czy była zbyt wyzwolona jak na tamte czasy? Jej śmiałe zdjęcia, w których pozowała dla męża. W ogóle małżeństwo z o wiele starszym mężczyzną. To, że nie miała dzieci. To, że kupiła rancho i wyprowadziła się z Nowego Jorku. To zbieranie czaszek na pustyni i malowanie ich z kwiatami na tle nieba...o co tu chodzi? Czy była szczęśliwa? Kim była Georgia?

Ja rozmyślam nad odpowiedziami a Georgia w tym czasie maluje. Po prostu. To co widzi. Po swojemu. Miejsca, w których była niezwykle na nią wpływały. Tak bardzo ją rozumiem. Ona odnalazła swoje Gozo w Nowym Meksyku :) Chciałabym mieć tyle odwagi i pieniędzy żeby kiedyś zamieszkać w moim.

Jej praca była wspaniała i owocna. Koniec jej życia smutny. O swojej twórczości mówiła nic nie kryjąc. Wspaniała artystka. Będę do niej często powracać.

Oto Georgia.



"Most people in the city rush around so, they have no time to look at a flower. I want them to see it whether they want to or not."













 Bella Donna 1939r





"Nobody sees a flower, really, it is so small. We haven't time - and to see takes time like to have a friend takes time."













 Calla Lily Turned Away 1923r




"If I could paint the flower exactly as I see it no one would see what I see because I would paint it small like the flower is small. So I said to myself - I'll paint what I see - what the flower is to me but I'll paint it big and they will be surprised into taking time to look at it - I will make even busy New Yorkers take time to see what I see of flowers."










 An Orchid 1941r




"...Well, I made you take time to look at what I saw and when you took time to really notice my flower you hung all your own associations with flowers on my flower and you write about my flower as if I think and see what you think and see of the flower - and I don't.









Black Iris 1926r





"...I often painted fragments of things because it seemed to make my statement as well as or better than the whole could...I had to create an equivalent for what I felt about what I was looking at...not copy it."











 Pelvis With The Moon 1943r





"...There was a long weathered carpenter's bench under the tall tree in front of the little old house that Lawrence had lived in there. I often lay on that bench looking up into the tree...past the trunk and up into the branches. It was particularly fine at night with the stars above the tree."




Lawrence Tree 1929r




"It was all so far away...there was quiet and an untouched feel to the country and I could work as I pleased."




My Back Yard 1943r




"The bones seem to cut sharply to the center of something that is keenly alive on the desert even tho' it is vast and empty and untouchable...and knows no kindness with all it's beauty."











Georgia with scull 1942r





"It's my private mountain, It belongs to me. God told me if I painted it enough, I could have it."











 From The Faraway 1938r





"When I think of death, I only regret that I will not be able to see this beautiful country anymore...unless the Indians are right and my spirit will walk here after I'm gone."     







Ram's Head White Hollyhock and Little Hills 1935r

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz